На светиите Господ е дарил Светия Дух и те в Светия Дух ни обичат. Душите на светиите знаят Господа и Неговата благост към човека и затова техният дух гори от любов към хората. Още докато са живели на земята, те не са можели без скръб да слушат за грешен човек и в молитвите си са проливали сълзи за него.
Светият Дух ги е избрал да се молят за целия свят и им е дал извори на сълзи. На своите избраници Светият Дух дава толкова много любов, че техните души, като от пламък, биват обзети от желание всички хора да се спасят и да видят славата на Господа.
Свети Силуан Атонски
На 27 ноември 2019 год. Вселенската патриаршия обяви канонизацията на стареца Софроний (Сахаров) от Есекс. Отец Софроний (1896-1993) е духовно чедо и житиеписец на обичания в целия православен свят свети Силуан Атонски. Той е и основател на манастира „Св. Йоан Предтеча“ в графство Есекс, Великобритания.
На същия ден Патриаршията обяви канонизирането и на стареца Йероним Симонопетрински. Имената на двамата духовници, старците Йероним и Софроний, заедно с тези на стареца Даниил Катунакийски, Йосиф Исихаст и Ефрем Катунакийски, са част от предложението на Вселенската патриаршия за канонизиране на общо петима атонски монаси.
◊
Прославата на светиите в православието не е следствие на тяхното канонизиране, а напротив – канонизирането засвидетелства църковната прослава и е нейно следствие. В ранната църква не е съществувал специален чин за канонизиране на светците. Достатъчно било единодушното свидетелство на вярващите и клира, нямало нужда да се доказва светостта. В хода на църковната история, обаче, с появата на различни ереси, църковни борби и отклонения от вярното учение, се появила необходимостта от по-внимателно изследване на живота и идеите на отделната личност, за да бъде нейната светост засвидетелствана от Църквата.
С днешна дата Църквата следва определени процедури за канонизиране – тоест включване на името в списъка на православните светии. И все пак тя не „създава“ светиите, а само съборно свидетелства за светостта им. Затова и Църквата разпознава такова многообразие от светци – пророци, апостоли, мъченици, светители, равноапостолни, безсребърници, изповедници, чудотворци, юродиви и т.н. Във всички тези случаи Църквата не казва, че светията е безгрешен човек, а свидетелства за това, че той е предал себе си на Бога, Който освещава неговия живот.
Канонизацията е тържествена църковна прослава, актуално свидетелство за действието на Светия Дух в Църквата във всички времена. На практика тя се изразява с включване на името в църковния календар, съставяне на житие и служби за прослава на светеца, изписване на икони с неговия лик. Вероятно в Бога живеят много повече светии от тези, които познаваме от календара.
Посвещаваме това издание на паметта и духовното наследство на новопросиялия свети Софроний (Сахаров). Много от неговите книги и текстове за радост вече са познати на българските читатели. Но свидетелство за подвига му са не само само книгите, а целият му живот и дело, както и живата духовна общност в манастира „Свети Йоан Кръстител“ в Есекс, която ежедневно и скромно върши своя подвиг на молитвата и любовта и пази православното свидетелство в сърцето на Европа.