Една афористична фраза от роман на Оскар Уайлд се озвучава много често днес полунашега, полусериозно, като стане въпрос за изкушение: „Единственият начин да се отървеш от изкушението е да му се отдадеш”. Психолозите казват, че изкушението всъщност е гласът на естествени човешки нагони и по-скоро трябва да се разбира, отколкото да се борим с него. А християните казват всеки ден в най-важната си молитва: „Не ни въвеждай в изкушение, но ни избави от лукавия!”. За едно и също изкушение ли говорим?
Ако за съвременната култура понятието изкушение се разполага някъде между представата за тръпка и агресивната реклама, за християнското съзнание то не е изгубило автентичното си драматично значение. Изкушението е важно аскетическо понятие за християните; то не означава „провокация” и не е напрежението на избора между разнообразни възможности, а е дума за опасност, за изпитание. Борбата с изкушенията е усилие за изобличаване на несъществуващо, лъжливо благо, което човекът погрешно разпознава като своя потребност. Изкушението е атакуване с лъжа; опит на небитието да се яви под формата на битие, на злото – да действа в света, възсядайки човешката воля. То е възможност за неправомерна употреба на човека, която го поставя на обратния път към нищото, от което е изведен.
Затова и за християнина борбата с изкушенията е борба за живот. Тя е проява на най-голямата му сила и слабост – свободата. Изкушението е възможно, защото изборът между добро и зло е възможен; защото сме свободни. Въпросът за изкушението е въпрос именно за избора между добро и зло, който в последна сметка е избор между живота и смъртта. Един от ярките богослови на миналия век Владимир Лоски казва, че няма избор извън избора между Троицата и ада. И това е вярно не само за християните, но за разлика от други, те го разбират и се опитват да живеят според това разбиране.
„Кой изкушава човека?” е въпрос за причините злото да действа в света, като паразитира върху човека и се възползва от неговата свобода. Как се отнася към този въпрос християнството, за разлика от другите религии, какви са пътищата на духовната борба и откъде идват изкушенията и изпитанията; защо се изкушаваме – дали поради свободата или поради необходимостта… Предлагаме ви разсъжденията на сръбския психиатър и богослов проф. Владета Йеротич и руския религиозен философ Николай Бердяев.
Какво още можете да прочетете в новия брой на СВЕТ:
Кой изкушава човека? , Владета ЙЕРОТИЧ
Тайната на злото е тайна на свободата, Николай БЕРДЯЕВ
Излишната дума „трябва“, Разговор с Марина Битянова
Първата дисертация по теология в Русия:
кой и защо я критикува?
Богатството на „безсребърника“. 120 години от смъртта на Алеко Константинов, Маргарита ДРУМЕВА
Спаси природата с изкуство. СОФИЯ ХАРТИЕН АРТ ФЕСТ 2017, Маргарита ДРУМЕВА
ИЗТЕГЛИ СПИСАНИЕТО В PDF ФОРМАТ >>>